De ideale verkoopassistent - Meer nieuwe klanten door meer interactie!

De ideale verkoopassistent

Ontdek hier waarom marketing automatisering de ideale verkoopassistent voor jullie bedrijf is.

Een goede verkoper is goud waard. De beste verkopers kunnen niet alleen goed praten, zij weten ook perfect in te spelen op de behoefte van de klant, door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren.

Hierdoor weten zij vertrouwen te kweken en een relatie op te bouwen.

Daarvoor gebruiken zij een proces met verschillende technieken om erachter te komen wie die klant is, wat zijn probleem is en hoe jullie oplossing daar bij kan helpen.

Maar iedere verkoper staat continue onder druk om hogere targets te halen in steeds minder tijd. Daar komt bij dat de meeste verkopers het liefst met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk resultaat willen halen. Best begrijpelijk. Maar niet altijd even goed voor het sales proces.

Wat gebeurt er in die weken tussen het eerste contactmoment (via website, advertising en of social media) en de eerste sales call? Kun jij bedrijven identificeren als ze geen contactgegevens hebben achtergelaten? En kun je automatisch nieuwe contactmomenten creëren?

En wat gebeurt er na de eerste sales call? Volgt er een goede follow-up? Een bezoekverslag wordt meestal nog wel gestuurd, maar wat gebeurt er verder? Na een paar weken bellen om te horen of ze er over hebben nagedacht? Of ze al hebben besloten?

Te snel en te vaak bellen wordt door de lead vaak als hinderlijk ervaren en kan er voor zorgen dat ze helemaal geen zaken met jullie willen doen.

Slimme automatisering zorg voor de perfecte begeleiding van het sales proces met vooraf uitgedachte en geoptimaliseerde contactmomenten. Die automatisering is de ideale verkoopassistent!

Hierdoor krijgen leads de kans om jouw bedrijf op een natuurlijke wijze sneller te leren kennen, te vertrouwen en leuk te vinden (Know, Like, Trust).

Wie is de ideale klant?

Om de klantreis goed in kaart te brengen heb je een heel goed beeld nodig van de ideale klant. Gek genoeg hebben veel bedrijven hun ideale klant onvoldoende duidelijk in kaart gebracht.

Hierdoor zal de boodschap voor die ideale klant ook niet perfect aansluiten bij zijn/haar uitdagingen en behoeften. Dit heeft tot gevolg dat het sales proces langer duurt en dat de kans groter is dat de lead met de concurrent in zee gaat.

Wat is de klantreis?

Zodra je weet wie de ideale klant is en wat zijn uitdagingen en behoeften zijn en waar hij naar toe wil, moet je in kaart brengen hoe je ijskoude prospects kunt omzetten in leads, sales, referenties en promoters.

De klant loopt achtereenvolgens door de volgende fasen heen: Awareness, Interest, Consideration, Evaluation, Decision, Purchase, Repeat, Loyalty, Advocacy.

Het is van groot belang om dit proces goed in kaart te brengen, zodat je het bewust en voorspelbaar kunt beïnvloeden.

Hoe automatiseer ik de klantreis?

Door Marketing Automatisering kun je alle contactmomenten met een (potentiële) klant aan elkaar koppelen. Hierdoor kun je de klant op het juiste moment in zijn klantreis, de juiste informatie aanbieden. 

Hierdoor wordt het koopproces voor die klant een stuk natuurlijker en neemt de kans dat de klant jouw bedrijf of oplossing kent, liked en vertrouwd exponentieel toe.

Om je te onderscheiden van jouw concurrenten is dit veel effectiever dan alleen maar meer te gaan adverteren voor naamsbekendheid.

Waarom zou ik de klantreis automatiseren?

  • Om veel meer bezoekers en leads om te zetten in betalende klanten
  • Om het salesproces te optimaliseren en te versnellen
  • Om de klantbeleving veel positiever te beïnvloeden
  • Om leads te tracken en beter op te warmen
  • Omdat leads meestal niet kopen na slechts één contactmoment
  • Zodat je op basis van lead score de lead efficiënter kunt beïnvloeden
  • Om het % verlaten winkelmandjes te verkleinen
  • Om van klanten (sneller) fans te maken die zorgen voor gratis reclame
  • Om sales teams gemotiveerd te houden doordat ze alleen warme leads krijgen
  • Om verkoopkosten te verlagen en sneller te groeien
  • Om de voorspelbaarheid van het sales proces te vergroten
  • Om up sells en cross sells te vergroten

Stop met geld verspillen!

SEO is belangrijk maar als je de bezoeker niet om kunt zetten in een klant...

Adverteren kan heel goed helpen, maar als de bezoeker niet klant wordt....

Social Media lijkt gratis, maar kost veel tijd, en tijd is geld...

Al deze zaken zijn belangrijk maar je bent ook erg afhankelijk. Je bouwt continu op een platform van een ander, en moet daar ook steeds meer voor betalen, terwijl het bereik steeds minder wordt.

Beginnen met het optimaliseren van jouw eigen sales & marketingmachine levert op termijn veel meer op. Je krijgt een systeem in handen dat beter in staat is om bezoekers te converteren in leads, en leads te converteren in klanten. 

Zonder deze conversie optimalisatie is het genereren van meer verkeer een verspilling van tijd en geld.


>

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten